Vir dit waaroor ek wou skryf, kon ek
geen opskrif vind nie, maar toe dit klaar geskryf is, ontdek ek dat die persoon
wat ek as eerste kritikus beskou, nie die geskrif kon waardeer nie, omdat hy ‘n
sekere liedjie nie ken nie. Daarom maak ek die liedjie se naam die opskrif.
Skipskop
Vir die lesers wat die liedjie uit
die pen van David Kramer nie ken nie, wil ek net die agtergrond verduidelik.
Dertig of veertig jaar gelede het
die vorige regering ‘n toetsterrein vir missiele benodig en die kusgebied aan
die Suid Kaap was as gevolg van die uitgestrekte oseaan geskik vir die doel.
Vanselfsprekend sou mense verskuif moes word. David se liedjie gaan oor ‘n
gesin wat slagoffer van die gedwonge verskuiwing was. Sy liedjie was ‘n
meesterstuk, wat met die emosionele gevoel, aandoenlik deur sangers gesing is
en sodoende baie trane ontlok het. Veral die moedelose gevoel van die
hoofkarakter wat sy bootjie moes verkoop en nie geweet het waarheen nie, het
baie emosie tot gevolg gehad.
Laat die horlosie so veertig of
vyftig jaar aanskuif en ons maak kennis met ‘n bejaarde egpaar, wat mekaar as
jong mense ontmoet het op die Noordwestelike Vrystaatse platteland. Albei se
ouers was boerende Boeremense en kon dit bekostig om hulle kinders universiteit
toe te stuur, maar die jongste seun van die een ouerpaar wou nie verder studeer
nie, hy wou boer. Hy was ‘n aantreklike jong man en sy jeugliefde, so twee jaar
jonger as hy, het net oë vir hom gehad. Hy het bewys gelewer dat hy vorentoe ‘n
sukses van boerdery sou maak, omdat hy gedurende die vier jaar toe hy saam met
sy pa geboer het, reeds ‘n bakkie, ‘n trekker en die nodigste implemente kon
aanskaf. Sy meisie het ook nie sinnigheid in ‘n huishoudkunde graad gehad nie,
want dit sou beteken dat sy vir redelike lang periodes van haar kêrel geskei
sou wees. Sy het gereken dat haar ma haar beter kon oplei as die dosente aan
die universiteit. Die vertroue wat haar dogter in haar gestel het, het seker
die deurslag gegee! So het Kleinbaas en Kleinnooi nie ver van mekaar af nie, die
volwassenheid betree.
Hy was 22 en sy 20 toe hulle vir die
eerste keer ‘oor die tou getrap’ het. Ekstase en gewete het hulle emosies
deurmekaar begin roer, nadat dit meermale gebeur het. Albei was prakties van
aard en hulle het besluit om hulle ouers te vra of hulle kon trou.
Die ‘vergadering’ wat op versoek van
die twee jongelinge gehou was, was vir die ouers effens onverwags, maar toe hy
vir die ouerpare sê hulle wil trou, het dit aan albei kante nie beswaar nie,
maar tog ‘n vraagteken in die binneste ontlok. Sy ma was eerste om te vra
waarom hulle nie kon wag totdat sy 21 is, voordat hulle trou nie. Sy woordkeuse
was seker nie van die beste nie, toe hy sê hulle kan nie eintlik langer wag
nie. Onthuts vra haar ma aan haar of sy verwag; waarop sy kon antwoord: “Nee
ma, maar ek is bang dit kan gebeur en ons wil nie ‘n skandaal veroorsaak nie.”
Die twee ouerpare was doodstil. Aan
die een kant van verligting oor dit wat nie is nie, maar ook van
verontwaardiging oor dit wat hulle kinders doen. Die verliefdes sien aan die
lyftaal van die ouers dat verwyte kan uitbars, maar keer dit deur byna
gelyktydig te sê dis niemand se skuld nie. Hulle is lief vir mekaar en dink
trou is die beste oplossing. Die twee ouerpare was beïndruk met hulle kinders
se nugter benadering en het besluit dis die beste oplossing. Hulle sal hulle
help om ‘n begin te maak met ‘n selfstandige boerdery.
Hulle twee het nie oor genoegsame
kontant beskik om ‘n boerdery op eie stoom te begin nie, maar die probleem is
opgelos toe sy pa sê hulle kan op ‘n naburige plaas van hom gaan boer. Haar pa
bied toe aan om 15 Frieskoeie in melk te voorsien. Sy ma sal pluimvee voorsien
en haar ma die nodigste vir die kombuis en eetkamer.
Hulle was arm, maar in hulle twee
vertrek huisie was genoeg liefde om op te maak vir die ongerief. Die plaas, wat
hy later van sy pa gekoop het, was ‘n ekonomiese eenheid. Die lande was
sanderige leen met ‘n waterdigte kleilaag op een meter diepte. Hy het met
mielies en grondbone geboer en het ‘n puik Friesbees kudde opgebou. As boer was
hy die trots van sy pa en skoonpa, terwyl sy die liefling van haar ma en
skoonma was.
Drie jaar na hulle troue is hulle
seun gebore. Waarom hulle nie nog kinders gehad het nie, weet ek nie, maar die
drie was gelukkig. Die plaas het hulle oor die jare opgebou tot ‘n model, met
‘n sierlike woonhuis, ‘n moderne melkstal, skure en behuising vir die werkers
en ‘n skool vir die werkers se kinders. Vir hom was dit ‘n teleurstelling toe
sy seun gesê het hy wil nie boer nie, maar ‘n dokter word. Hy het wel gemerk
dat sy seun van kleintyd af nie veel belang gestel het in boerdery nie. Later
sou hy die besturende hand van die Skepper daarin sien.
In die begin was hy Kleinbaas en sy Kleinnooi, maar soos die
jare aanstap het hulle name verander saam met die kleur van hulle hare en hy
het Oubaas geword en sy Ounooi. Nog later het hulle naamloos geword vir sekere
werkers. Dit het hulle nie ontstel nie, net soos dit hulle nie gehinder het om
eerste vir hulle bediendes môre te sê nie. Die Swartes glo dit is die een met
die hoër gesag wat die voorreg het om te groet wie hy wil. Die Blanke wat vir
sy swart werker sê: “Groet jy my nie?” verwar sy werker; dit het hulle twee
geweet.
Oubaas en Ounooi was die sout van
die aarde. Dis hulle soort wat hierdie land ‘n voedsel uitvoerland gemaak het.
Wat met wysheid en gesonde verstand voedsel verskaf het aan byna 50 miljoen
eters.
Vir so ‘n landbouer paar het Thabo
gewerk. Hy het daar begin werk toe hy 15 was. Dit was voor die tyd toe swart
kinders verbied is om te leer werk. Oubaas het sy potensiaal raak- gesien en na
10 jaar diens was hy die voorman op die plaas. Hy het saam met Oubaas gewerk en
kon alles van die boerdery leer. Oubaas en Ounooi was later redelik bejaard en
hulle seun het as mediese dokter beter geleenthede in die V.S.A. gesien. Hy het
‘n belangrike pos as navorser by ‘n universiteit beklee en sou beslis nie weer
op die plaas kom boer nie. Om ‘n landbouer in Suid Afrika te wees, is op ‘n
paar na die gevaarlikste beroep ter wêreld, daarom het Oubaas nie sy seun
verkwalik omdat hy nie wou kom boer nie. Dit was ook hoofsaaklik die rede
waarom hy; toe die ‘gewillige koper, gewillige verkoper’ nog van toepassing
was, besluit het om sy grond te verkoop. Die ‘deal’ was toe nie juis wat as ‘n
model in ‘n eerstewêreld land beskou sou word nie, maar hy en Ounooi kon hulle
redelik gerieflik in ‘n aftreeoord selfversorgend vestig. Hy het tydens die
onderhandelinge moeite gedoen om Thabo se kwaliteite te beklemtoon, want hulle
het ‘n goeie verstandhouding gehad op die plaas en Oubaas het geglo Thabo sou
waardevolle insette kon lewer in die gemeenskaplike boerdery.
‘n Paar jaar nadat hulle die plaas
verlaat het, het Oubaas en Ounooi die begeerte gevoel om die plaas, waar hulle
soveel gelukkige jare met hulle seun deurgebring het, te besoek, want die
heimwee was groot. Hy wou ook graag vir Thabo besoek om te sien hoe hy vorder.
Die pad na die plaas toe, was reeds verweer toe hulle die plaas verlaat het,
maar nou was dit ‘n nagmerie vir motor en bestuurder as gevolg van die
slaggate.
Toe hulle die plaas binnegaan, word
hulle met agterdog bejeen, wat toeneem nadat hulle navraag gedoen het oor waar
Thabo woon. Hy bewoon nog die eerste huis in die tweede ry en sy huis lyk nog
naastenby soos wat dit gelyk het, maar die geheelbeeld van die voormalige
arbeiders woonbuurt, het skirkwekkend verander. Toe Oubaas die eienaar was, het
hy die tiental staalstrukture in twee netjiese rye laat oprig en dit met
bakstene laat toebou. Dit het ‘n groot gat in sy bankrekening veroorsaak en omdat
hy netjies van aard was, het hy daarop aangedring dat die terrein altyd skoon
moes wees. En nou, wat ‘n ontnugtering! Thabo se huis het nog al die sinkplate
op, maar van die ander huise se dakke het meer of minder plate gekort. By
sommige huise het net die geroeste struktuurstaal bokant die steenmure
uitgesteek. Van sommige is selfs die staalvensters en deure uitgebreek.
Van die kinders wat daar speel, het vir Thabo
van die onverwagte besoekers vertel en hy het die ou mense met blydskap herken.
Hy het vir ‘Oubaas en Ounooi’ vertel hoe hy verlang na die dae, toe hy elke
jaar vier hektaar van die mielieoes vir homself kon neem. Sy gesin het genoeg
gehad om te eet en sy vrou was mooi vet.
Ounooi vra: “Maar waar is Liesbet
dan nou Thabo? Sy is nie dalk oorlede nie?” Thabo sê: “Nee Ounooi, Liesbet leef
nog, maar sy kry swaar en sy is maer. Sy bly in ‘n sinkkaia in die
plakkerskamp, saam met die kinders wat by die groot skool loop. Hierdie kinders
is ons kinders se kinders en hulle bly by my, tot hulle groot genoeg is om by
die groot skool te loop. Wanneer die skool toemaak vir die holiday, dan bly
almal hier by my, behalwe die twee kinders wat die kaia moet oppas.”
Oubaas se oog gaan oor die terrein
voor hom. Die maer hond wat in die son gelê het, staan op, sy stert hang. In
die hopie werfvuil skrop ‘n hen om vir haar kuikens iets te ete op te diep. Na
regs sien hy ‘n kleinerige doringdraad kamp en die kraalmis getuig dat die
kampie benut word. Langs die sementdam is ‘n groterige kamp waar weelderige
groente ‘n lus vir die oog is. Blykbaar is die mis uit die klein kampie, die
water uit die dam en Thabo se ondernemingsgees die oorsprong van die lushof.
Oubaas vra: “Wat het van die melkery
geword?” Thabo verduidelik: “Die lorrie wat altyd die melk kom laai het, het
later nie meer gekom nie.”
“Waarom het hulle nie meer die melk
kom suig nie? Jy het so goed geweet hoe om die melk te hanteer en ek het in my
brief gesê jy ken jou werk.”
Na ‘n lang stilte sê Thabo: “Dis nie
net die mense van die plaas wat hier kom bly het nie; hier het ander mense ook
kom bly en toe ek vir hulle jou brief gee, het hulle vir my kwaad geword en
gesê: “Jy moet nie met jou witmensstories hier by ons aankom nie!” Hierdie
ander mense het nie van die boerdery verstaan nie, maar hulle kon baie praat
van dinge wat ek nie verstaan nie.” Van die ander ou werkers van die plaas was
baie gou om vir Thabo te sê hulle is nou ook eienaars van die plaas en hy moet
nie oor hulle baas speel nie. Thabo het geen ondersteuning van die ‘praatmense’
gekry, wat ‘n kantoor in die woonhuis ingerig het nie. Hy kon nie alleen die
melkery gedurende naweke hanteer nie. Die ‘praatmense’ het, nadat die melk nie
meer verkoop kon word nie, die melkmasjiene verkoop. Hy het toe maar sy eie
melkerytjie begin in die doringdraad kraaltjie. Die ‘praatmense’ het besef dat
hy ‘n noodsaaklike diens aan die gemeenskap lewer, in die vorm van vars melk en
goeie groente en hom laat begaan.
Agnes was die onderwyseres, wat die
plaas en die buurplase se kinders deur die laerskool moes kry. Hoewel sy net ‘n
matrieksertifikaat gehad het, was sy toegewyd en het ‘n slag met kinders gehad.
Hoewel Oubaas ook net ‘n matrieksertifikaat gehad het, het sy baie respek vir
sy gesag en gesonde oordeel gehad en het sy altyd sy raad gevra wanneer ‘n
probleem opduik. Oubaas en Ounooi het periodiek by die skooltjie inspeksie
gedoen en Agnes het presies geweet vir watter leerlinge sy wat moes vra, om die
verlangde goedkeuring te ontlok, wat al die kinders geniet het, asof elkeen
self die vraag beantwoord het! Vroeg voormiddag was die kleertjies en gesiggies
nog skoon, behalwe gedurende die winter, wanneer die snotneusies maar lollerig
was. Die skoolterrein was netjies met grasbondels gevee. En nou! Die onkruid
groei tot teenaan die steenmure van die murasie sonder dak en sonder een heel
ruitglas. Die vrolike en raserige kinders, sowel as Agnes het verdwyn.
Oubaas en Ounooi het genoeg gesien.
Hulle het ook die verwering op Thabo se gesig bemerk en die kommer wat vlak
agter sy oë lê. Dit het meer te doen met sy seuns, vir wie hy hoë verwagtinge
gekoester het. Hy het laat val dat hulle ook die taal van die ‘praatmense’
praat en dit strook nie met sy praktiese sienswyse nie. Hulle doen en late
lewer ook nie bewys dat hulle iets sal bereik nie. Oubaas mis die sprankel wat
altyd daar was wanneer hy Thabo aangemoedig of geprys het. In stilte wonder hy
hoe die plaas sou gelyk het, indien die nuwe bewind mense aangestel het volgens
meriete, in plaas van as betaling vir bedrywighede in die verlede.
Die twee ou mense ry by hulle vorige
woning verby, sonder om die praat, want albei weet dat die snye in hulle
binneste daar baie diep en skerp sal wees. Ook weet hulle dat hulle daar nie
welkom sal wees nie.
Die terugtog tot by die dorp en
daarna tot by die tolpad, was weereens ‘n nagmerie tussen die slaggate deur.
Hulle was nie in ‘n luim om ou bekendes te besoek nie en het deur die dorp
gery. Toe hulle op die tolpad indraai was hulle verlig.
Lank het hulle in stilte voortgery,
toe Ounooi skielik sê: “Weet jy my man, ek wonder hoeveel Skipskoppe was daar
in hierdie land en ek wonder hoeveel gaan daar nog wees! Ek wonder of David
Kramer oor die latere ‘Skipskoppe’ ook emosionele liedjies gaan skryf.”
Oubaas sê: “Weet jy my vrou, noudat
jy dit noem. Ons was net so gelukkig soos die karakter vir wie die
liedjieskrywer so jammer was. Vir ons het hulle ook gesê: ‘Verkoop jou bootjie’,
maar vir die volgendes gaan hulle naderhand sê: “Los jou bootjie en maak dat jy
weg kom.” Nou wonder ek of David Kramer vir daardie soort optrede nog woorde in
sy digtersgemoed het.”
Ounooi sê: “Ek het nie so daaroor
gedink nie, maar nou wonder ek of sangers die laaste liedjies ook met soveel
gevoel gaan sing dat dit trane gaan trek?”
Oubaas sê: “Ek twyfel my vrou, want
dit wil voorkom asof mense dink daar is net een soort wat bejammer moet word en
dit is nie die wat soos ek en jy lyk nie. Ons het seker nie gevoelens nie.”
No comments:
Post a Comment